بلاگر روی دامنه شخصی؛ اتصال دامنه به بلاگر

این مطلب در حال تکمیل و رفع ایراد است …

آدرس وبلاگهای بلاگر بصورت yourblog.blogspot.com میباشد، اگر وبلاگ‎تان را روی دامنه دلخواه همچون example.com میخواهید و میخواهید blogspot.com در آدرس وبلاگ‎تان نباشد، میتوانید وبلاگتان را به دامنه مورد نظر وصل کنید. بلاگر همچنان وبلاگتان را میزبانی میکند، اما وبلاگ را در آدرس جدید [mydomain.com] نمایش میدهد. پس از اتصال دامنه به بلاگر؛ لینک‌ها به آدرس قبلی وبلاگ  -yourblog.blogspot.com- به آدرس دامنه‌ شخصی‌تان redirect می‌شود و لینک‌های داده شده به وبلاگ‌تان، نمی‌شکند.

1- انتخاب و ثبت دومین:
برای انتخاب آدرس و پسوند مناسب برای دومین و اطلاع از آزاد بودن آن domaintyper.com کمک‏تان میکند.
برای خرید دومین persiantools و radcom.ir مناسب به نظر می‏رسند. آدرس و پسوند مورد نظر را انتخاب کرده، درخواست خود را ارسال کنید، مبلغی حدود 12 هزار تومان برای هر سال به شماره حساب اعلام شده واریز کرده، شماره فیش آنرا از طریق اعلام شده اطلاع دهید. اغلب در کمتر از 24 ساعت نام کاربری و رمز عبور مدیریت دومین به شما ایمیل میشود.

2- تنظیمات DNS:
DNS سیستم نام دامنه [Domain Name System] است و یک سرور دی ان اس [DNS server] تعیین میکند که آدرس مختص به چه سایتی است. بدونِ تنظیم DNS سرورهای روی اینترنت نمیدانند که با دامنه چه کنند.

الف. تنظیمات DNS برای دامنه‏های com، net، org، info، biz:
1- ایجاد رکورد CNAME برای آدرس وبلاگ مانند www.example.com:
برای نشانه رفتن دامنه به سمت DNC گوگل: به سایت ثبت کننده دامین‎تان رفته، وارد حساب تان شوید. به صفحه تنظیمات دی ان اس [DNS management] رفته، یک رکورد ایجاد کنید [Add Records]. در برخی سرویسها برای ایجاد رکورد CNAME لازم است به «تنظیمات پیشرفته» [advanced settings] بروید.
در جدولِ DNS: زیر Host Name/Alias ساب‎دومین [زیر دامنه] مورد نظرتان را وارد کنید. اگر www.mydomain.com را بعنوان آدرس وبلاگ تنظیم میکنید در این بخش www را وارد کنید. زیر Address/Value/Destination دی ان اس گوگل یعنی ghs.google.com را وارد کنید. از زیر Record Type نیز CNAME تعیین کنید.
2- ایجاد رکورد A NAME برای دامنه  لخت مانند example.com:
دامنه لخت [example.com] را به دامنه [www.example.com] هدایت کنید. اگر این کار را نکنید بازدید کنندگانی که www را در ابتدای آدرس دامنه وارد نمیکنند با صفحه خطا روبرو میشوند.
دامنه لخت تان [example.com بدونِ 'www'] را به یکی از چهار آی پی 216.239.32.21 یا 216.239.34.21  یا 216.239.36.21 یا 216.239.38.21 نشانه بروید. Host Name/Alias را یک ستاره [*] وارد کنید.


نکته: اگر میخواهید آدرس اصلی تان بدون www باشد و دامنه با www به آن هدایت شود؛ مرحله یک را برای دامنه لخت [example.com] و مرحله دو را برای دامنه اصلی [www.example.com] انجام دهید.

ب. تنظیمات DNS برای دامنه‎های دیگر همچون ir:
برای دامنه‎های دیگر از جمله دات آی آر؛ که گوگل مستقیما آنها را شناسایی نمیکند از یک سرویس DNS بعنوان واسطه استفاده میکنیم؛ دامنه را روی DNS سرویس DNS واسطه تنظیم کرده، و DNS سرویس واسطه را روی DNS گوگل یعنی ghs.google.com تنظیم میکنیم.
وبلاگ => دامنه =>  DNS سرور واسطه DNS => گوگل [ghs.google.com]
این روش را برای دامنه‏های com، net، org، info، biz نیز میتوانید استفاده کنید. بویژه اگر مدیریت دامین تان امکانات مورد نظرتان را فراهم نکرده است.
1- تنظیم سرور واسطه روی DNS گوگل: از سرورهای رایگان DNS*** همچون DNS Park و everydns و no-ip و protectseals بعنوان سرویس واسطه استفاده کنید. تنظیمات برای DNS Park توضیح داده میشود، برای سرویسهای دیگر نیز شبیه به آن است.
الف. یک حساب در DNS Park ایجاد کرده، وارد حساب DNS Park شوید. در ستون سمت چپ DNS Hosting را کیک کنید. از منوی باز شده در زیر DNS Hosting روی Add Domains کلیک کنید. در فیلد Enter new domain، دامین‎تان را بدون www وارد کنید.
ب. روی Alias Records کلیک کنید. زیر Host Name ساب‎دومین [زیر دامنه] مورد نظرتان را وارد کنید. بعنوان مثال برای blog.mydomain.com عبارت blog را وارد کنید، اگر دامنه اصلی [www.mydomain.com] را بعنوان آدرس وبلاگ تنظیم میکنید www را وارد کنید. زیر Destination Name دی ان اس گوگل یعنیghs.google.com را وارد کنید. Add Alias را بفشارید.
ج. دامنه لخت [example.com] را به دامنه [www.example.com] هدایت کنید. اگر این کار را نکنید بازدید کنندگانی که www را در ابتدای آدرس دامنه وارد نمیکنند یک صفحه خطا مشاهده خواهند کرد.
برای فوروارد کردن mydomain.com به www.mydomain.com؛ از منوی سمت چپ، از زیر شاخه‎های DNS Hosting روی Web Guiding کلیک کنید. در قسمت Web Guiding -URL تنظیمات زیر را انجام دهید ؟؟؟؟

2- تنظیم DNS دامنه اصلی روی سرور واسطه: به سایت مدیریت دامین تان رفته، وارد حساب تان شوید. یک رکورد CNAME ایجاد کرده، به سمت DNSهای سرویس واسطه نشانه بروید. این مرحله را قبل از مرحله‎ی یک نیز میتوانید انجام دهید.
برای دامنه های دات آی آر؛ به سایت nic.ir رفته، وارد حساب تان شوید. تیک دامنه مورد نظر را زده، «ویرایش ردیف های کارگزاری نام و میزبانی دامنه» را بفشارید. از صفحه باز شده زیر بخش نام کارگزار ns1.dnspark.net و ns2.dnspark.net و ns3.dnspark.net و ns4.dnspark.net را وارد کرده، «اعمال» را بفشارید.

نکته
اگر میخواهید آدرس اصلی تان بدون www باشد؛ ؟؟؟

3- تنظیمات وبلاگ بلاگر:
اغلب بین 24 تا 72 ساعت طول می‌کشد تا تغییرات توسط سرورهای گوگل شناسایی شود و یک آی‌پی به دامنه‌تان اختصاص پیدا کند. میتوانید با پینگ کردن دامنه‌ی مورد نظر، از انجام تغییرات مطمئن شوید.
پینگ کردن دامنه: با استفاده از خط فرمان در ویندوز و پینگ کردن دامنه‌ی مورد نظر بصورتِ ping www.YourDomain.com می‏توانید از اعمال تغییرات مطمئن شوید. راه آسان‏تر اینکه روی دسکتاپ راست کلیک، New و سپس Shortcut را کلیک کرده، عبارت cmd /k ping www.YourDomain.com ـ به جای YourDomain دامنه‌ی مورد نظرتان ـ را بنویسید. آیکن ایجاد شده را کلیک کرده اجرا کنید. اگر تنظیمات DNS اعمال شده باشد Reply خواهید داشت.
این عکس یک اختصاص آی‌پی موفق را نمایش می‌دهد. 
قبل از شناخته شدن برای سرورهای گوگل نیز میتوانید تنظیمات وبلاگ را انجام دهید اما تا زمان شناخته شدن برای سرورهای گوگل، وبلاگ نه در آدرس وبلاگ و نه در آدرس دامنه نمایش داده نخواهد شد. بنابراین بعد از اینکه با پینگ کردن دامنه از انجام تغییرات و اختصاص آی‌پی توسط سرورهای گوگل به وبلاگتان مطمئن شدید، از مدیریت وبلاگ به «تنظیمات>منتشر کردن» رفته، لینک «دامنه سفارشی» را کلیک کرده، لینک «رفتن به تنظیمات پیشرفته» را کلیک کنید. در فیلد «دامنه شما» دامنه را بدونِ www وارد کنید، حروفی که در بخش تایید کلمه مشاهده میکنید را تایپ کرده، «ذخیره تنظیمات» را بفشارید.

نکات:
حدود 24 تا 72 ساعت زمان میبرد که دامین تان به بلاگر متصل گردد.

منابع:
How do I use a custom domain name on my blog
How do I create a CNAME record for my custom domain
FTP publishing