آموزش کامل بلاگر؛ معرفی همه ی بخشها، تنظیمات، امکانات

بلاگر از محبوبترین سرویسهای وبلاگنویسیِ است که بیشترین وبلاگها را در مقایسه با دیگر سرویس دهنده ها به خود اختصاص داده است. بلاگر* در سال 1999 توسط پایر لبز (:Pyra Labs) ایجاد و در سال 2003 توسط گوگل خریداری شد. ایجاد وبلاگ در بلاگر در مقاله ی «راهنمای کامل ایجاد وبلاگ در بلاگر» بصورت مرحله به مرحله آموزش داده شد. در این مقاله بخش های مختلف، تنظیمات و نکاتِ مهم وبلاگنویسی در بلاگر توضیح داده میشود.

.

web3bloggerlogo

.

بخش ها و تنظیماتِ بلاگر:

برای ورود به حساب خود در بلاگر به http://www.blogger.com رفته، نام کاربری و رمز عبور جیمیل خود را وارد کرده، «ورود به سیستم» را بفشارید.

.

0- مجموعه اطلاعات:
از «مجموعه اطلاعات» به مهمترین بخش های مدیریت وبلاگهای خود در بلاگر دسترسی دارید، برای ورود به بخش مورد نظر روی عنوان آن بخش کلیک کنید.


برای اعمالِ تنظیماتی که در بخشهای مختلفِ تنظیمات و چیدمان بر می گزینید «ذخیره تنظیمات» را بزنید، بدون فشردنِ «ذخیره تنظیمات» تغییرات اعمال نخواهند شد.

.

1- ارسال پیام:
الف. ارسال پیام > پیام: مطلب مورد نظر را نوشته، برای مطلب خود عنوانی وارد کرده و روی «انتشار پیام» کلیک کنید تا در وبلاگ منتشر شود. امکاناتِ ویرایشی بلاگر شبیه ویرایشگرهای متن همچون ورد میباشد. با نگه داشتنِ نشانگرِ موس روی هر کدام از دکمه ها، توضیحات مختصری در مورد عملکردِ آن دکمه نمایان خواهد شد. در مقابل «برچسبهای پیام» برچسبهای مورد نظر خود را برای نوشته بنویسید. «نمایش همه» برچسبهایی که برای مطالب گذشته برگزیده اید را نمایش میدهد، کلیک روی هر کدام از برچسبها آن برچسب را به نوشته ی کنونی نیز اختصاص میدهد. برچسب ها یافتنِ مطالب وبلاگ را برای موتورهای جستجو آسان میکنند، همچنین برای دسته بندی مطالب وبلاگ به کار می آیند.
با فشردن «گزینه های ارسال» امکانات بیشتری در اختیار خواهید داشت. از «نظرات خواننده» تعیین میکنید که کاربران مجاز به گذاردن دیدگاه برای آن مطلب باشند یا خیر. از «پیوندهای برگشت» نمایش یا عدم نمایش بازتابها را تعیین میکنید. پیوندهای برگشت لینکها و خلاصه ی مطالبی که در مورد مطالب وبلاگ شما در وبلاگها و سایتهای دیگر نوشته میشود را نمایش میدهد.
تاریخ و ساعتی که در بخش «تاریخ و ساعت» تعیین میکنید؛ چنانچه تاریخ و ساعتی از آینده باشد، مطلب بصورت خودکار در آن زمان از آینده منتشر خواهد شد. چنانچه تاریخ و ساعتی از گذشته باشد، مطلب قبل از مطالبی که بعد از آن تاریخ منتشر کرده اید قرار خواهد گرفت. برای انتشار در زمان حاضر، تاریخ و زمان را تغییر ندهید. با کلیک روی «اکنون ذخیره شود» میتوانید مطلب را ذخیره کرده و هرگاه مایل بودید ویرایش و منتشر کند.
برای نوشتن و نشر مطالب خود در بلاگر از ابزارهای وبلاگنویسی مانندِ ویندوز لایو رایتر و Scribe Fire استفاده کنید. این ابزارها امکاناتِ گسترده ای را برای وبلاگنویسی سریع و حرفه ای فراهم کرده اند.

.

اسلاگ انگلیسی برای مطالب بلاگر:
به دلایلِ متعدد پیشنهاد میشود برای مطالب، اسلاگ (:آدرس) انگلیسی تعیین کنید. اما در بلاگر بخشی برای تعیین اسلاگ پیش بینی نشده است، برای تعیین اسلاگ انگلیسی ابتدا مطالب را با عنوان انگلیسی منتشر کرده، سپس به ارسال پیام>ویرایش پیامها، رفته، مطلب را ویرایش کرده و عنوان فارسی مورد نظر را جایگزین کنید.

.

ب. ارسال پیام > ویرایش پیامها: تنظیمات، اطلاعات و کامنتهای هر یک از نوشته ها در دسترس هستند. میتوانید نوشته ها را ویرایش یا حذف کنید یا تنظیمات آنها را تغییر دهید.
پیش نویسها؛ مطالبی هستند که ذخیره شده بدون اینکه منتشر شده باشند، برنامه ریزی شده ها؛ مطالبی هستند که برای انتشار خودکار در آینده تنظیم شده اند. منتشر شد؛ مطالب منتشر شده میباشند.

ج. ارسال پیام > تعدیل نظرات: بر نظرات مدیریت کنید. کامنت های بررسی نشده را منتشر (:تایید) یا رد (:حذف) کنید. برای مشاهده ی تفکیک شده ی نظراتِ مربوط به هر مطلب، روی «نام پیام» در مقابلِ ترتیب بندی کلیک کنید.

.

2- تنظیمات:

الف. تنظیمات > اصلی: تغییر عنوانِ وبلاگ و افزودنِ توضیح مختصر در مورد وبلاگ در این بخش امکان پذیر است.
چنانچه مایل نیستید که وبلاگ توسط موتورهای جستجو ایندکس شود، از مقابل «آیا اجازه میدهید موتورهای جستجو وبلاگ شما را پیدا کنند»، «خیر» را برگزینید. «ویرایش سریع» بعد از اینکه به وبلاگ خود در بلاگر وارد شدید، آیکنی را نمایش میدهد که با کلیک بر روی آن قادر به ویرایش مطالب وبلاگ خواهید بود.
«پیوندهای ایمیل پیام» به بازدیدکنندگان امکان می دهد به سهولت پیام ها را از وبلاگ شما به دوستان خود ایمیل کنند.
در صورت تعیین وبلاگ بعنوان «محتوای مربوط به بزرگسالان» بازدیدکنندگان وبلاگ، پیام هشداری را مشاهده خواهند کرد و برای ادامه بازدید از وبلاگ از آنها درخواست تأیید می شود.
با فشردن «حذف وبلاگ» وبلاگ بصورت کامل حذف میشود. در صورت حذف وبلاگ، همه ی مطالب آن نیز حذف خواهند شد.
بلاگر درون ریزی و برون ریزی وبلاگ از دیگر سرویسهای وبلاگنویسی را میسر کرده است، به draft.blogger.com رفته، به تنظیمات>اصلی بروید. برای درون ریزی وبلاگ از سرویسهای دیگر روی «وارد کردن وبلاگ» و برای پشتیبان گیری یا انتقال به سرویسهای دیگر روی «ارسال وبلاگ» کلیک کنید.

ب. تنظیمات > منتشر کردن: آدرس وبلاگ را تغییر دهید یا آنرا به دامنه ی شخصی ریدایراکت کنید. این امکان در صورتِ فیـ.لتر شدنِ وبلاگ نیز مفید خواهد بود.

ج. تنظیمات > قالب بندی: از مقابل نمایش، تعدادِ پیامهای قابل نمایش در صفحه ی اصلی وبلاگ را بر مبنای روز یا مطلب تعیین کنید.
قالبِ (:نحوه ی نمایشِ) تاریخ در بخش های مختلفِ وبلاگ نیز قابل تنظیم است. سرصفحه تاریخ؛ تاریخی است که بالای مطالب نمایش داده میشود. تاریخ فهرست بایگانی؛ تاریخ بخش بایگانی است که اغلب در ستون وبلاگ قرار میگیرید. مهر زمان؛ زمان و تاریخی است که اغلب در ذیل هر مطلب نمایش داده میشود. منطقه ی زمانی را برای ایران روی 3:30+ تهران تعیین کنید. از مقابل زبان، زبان وبلاگ تعیین میشود.
متن یا کد اچ تی ام ال که مایل هستید همیشه بصورت خودکار در آغاز مطالب درج شود را در مقابل «الگوی پیام» بیفزایید.

د. تنظیمات > نظرات: نمایش یا عدمِ نمایشِ نظرات را تعیین کنید.
از مقابل «چه کسی می تواند نظر بدهد؟»، «هر شخصی ـ از جمله کاربران ناشناس» اجازه میدهد تا کاربران بدون وارد کردن مشخصات نیز نظر بگذارند. «کاربران ثبت شده - از جمله OpenID» کاربران را برای نظر دادن ملزم به وارد کردن شناسه میکند. «کاربران اعتبارهای کوگل» تنها به کاربران جیمیل اجازه میدهد که کامنت بگذارند. «فقط اعضای این وبلاگ» اجازه ی نظر دادن به کسانی که عضو وبلاگ نباشند را نمیدهد.
نظر از تعیین جا: «تمام صفحه»؛ کاربران برای نظر دادن در مورد هر مطلب و دیدن نظرات آن باید وارد صفحه ی ویژه ی نظرات آن مطلب شوند. «پنجره گشودنی»؛ کادر نظرات در پنجره ی گشودنی باز خواهد شد.

پیوندهای برگشت: مطالب صفحات موجود در وب را که به پست های وبلاگ پیوند داده اند ردیابی و نمایش میدهد.
پیام فرم نظر خواهی: متن مورد نظر خود را در کادر وارد کنید تا برای کسانی که میخواهند نظر دهند نمایش داده شود.
بررسی نظرات: «همیشه» مدیریت بر همه ی نظرات را فعال کرده و هیچ نظری قبل از تایید منتشر نخواهد شد. «فقط در پستهای قبل از تعداد روزهایی که تعیین میکنید»؛ مدیریت بر نظرات را فقط بر مطالب منتشر شده قبل از آن روزها فعال میکند و نظرات جدید بدون نظارت منتشر خواهند شد. «هرگز»؛ همه ی نظرات بدون هیچ نظارتی منتشر خواهند شد.
آدرس ایمیل: با وارد کردن ایمیل مورد نظر اگر شخصی غیر از اعضا درباره وبلاگ شما نظر بدهد، به این آدرس ایمیل میشود. در صورت عدم تمایل برای دریافت این ایمیل ها، این قسمت را خالی بگذارید.
«کلمه تأييد برای نظرات»: کسانی که می خواهند نظرات خود را در وبلاگ درج کنند باید مرحله تأیید کلمه (:کپچا) را بگذرانند، با این کار از ارسال نظرات ناخواسته کاسته میشود.
«نمایش تصاویر نمایه مربوط به نظرات»: قبل از نامِ نظر دهنده، آیکونی را که نمایانگر سرویس مورد استفادۀ او میباشد را نمایش میدهد.
ایمیل اعلام نظر: حداکثر 10 آدرس ایمیل وارد کنید، نظرات وبلاگ به آن آدرس های ایمیل ارسال میشوند.

ه. تنظیمات > بایگانی: «فراوانی بایگانی»؛ نوعِ نمایش بایگانی (:روزانه، هفتگی و ماهانه) که از طریق ابزار بایگانی در ستون وبلاگ نمایش داده میشود را تعیین میکند.
«صفحات پیام فعال شود» علاوه بر نمایشِ پيامها در صفحه اول وبلاگ، در صفحات پيام نيز يک صفحه وب را به خود اختصاص میدهد. در صورت غیر فعال کردنِ این گزینه مطالبِ وبلاگ تنها در صفحه اول وبلاگ نمایش داده شده، وبلاگ فاقد صفحاتی برای مطالب خواهد بود.

و. تنظیمات > عناوین خبری سایت: تنظیماتِ خوراک (:فید) را در این بخش تعیین کنید. تعیین کنید که خوراک مطالب، پیامها و خوراک پیامهای هر نوشته بصورت کامل یا خلاصه نمایش داده شود یا فاقد خوراک باشد.
«آدرس اینترنتی تغییر یافته عناوین خبری پیام»؛ آدرسِ خوراکِ پخته شده ی وبلاگ در فید برنر را در این قسمت وارد کنید، بلاگر خوراکهای اصلی را به این آدرس هدایت خواهد کرد. «ارسال پانویس منابع خبری»؛ متن یا کد وارد شده را در خوراک نمایش میدهد.

ز. تنظیمات > ایمیل: «آدرس BlogSen» مطالبِ منتشره در وبلاگ به صورت خودکار به ایمیلهای وارد شده در این قسمت ارسال خواهد شد. در «آدرس ایمیل به Blogger» آدرسی را تعیین کنید، از این آدرس برای ارسال مستقیم متن و تصاویر (حداکثر تا اندازه 10 مگابایت) به وبلاگ خود استفاده کنید. میتوانید تعیین کنید که ایمیلها فورا منتشر شوند یا بصورت پیش نویس ذخیره شوند.

ح. تنظیمات > OpenID: آدرس وبلاگهای بلاگر بعنوانِ OpenID نیز قابل استفاده هستند. سایتهایی که دسترسی شان را به به آدرس وبلاگ بعنوان شناسه ی باز تایید میکنید در این صفحه نمایش داده میشوند.

ط. تنظیمات > مجوزها: تا 100 نویسنده به وبلاگ بیافزایید. کسانی را که قادر به مشاهده ی وبلاگ میباشند را تعیین کنید. «هر کس»، «افرادی که انتخاب میکنید» یا «فقط نویسندگان»، برای مشاهده ی وبلاگ قابل تعیین میباشند.

.

کادر نظرات در وبلاگهای بلاگر در ذیل مطالب، مانند وردپرس:
کامنت گذاردن در بلاگر بسیار آزار دهنده بود، اما اخیرا این مشکل بر طرف شده است. برای نمایش نظرات و کادر نظرات ذیل مطالب، از http://draft.blogger.com وارد حساب خود در بلاگر شده، به تنظیمات>نظرات، رفته، از مقابل «نظر از تعیین جا»، «پیام الحاقی زیر» را برگزینید.

چنانچه در کدهای قالبِ وبلاگ تغییراتی داده شده باشد، ممکن است بعد از انجام مراحل بالا بخش نظرات تغییر نکند. برای حل مشکل، به چیدمان>ویرایش html ، رفته، تیک «گسترش الگوهای عناصر صفحه» را زده و کدهای زیر را بیابید. اگر یافتن کدهای زیر برای شما مشکل است، کافی است postCommentMsg را جستجو کنید.


  1. <b:if cond='data:post.allowComments'>
  2. <a expr:href='data:post.addCommentUrl'
  3. expr:onclick='data:post.addCommentOnclick'>
  4. <data:postCommentMsg/>a> b:if>

کدهای زیر را با کدهای بالا جایگزین کنید و «ذخیره الگو» را بفشارید.


  1. <b:if cond='data:post.embedCommentForm'>
  2. <b:include data='post' name='comment-form'/>
  3. <b:else/>
  4. <b:if cond='data:post.allowComments'>
  5. <a expr:href='data:post.addCommentUrl'
  6. expr:onclick='data:post.addCommentOnclick'>
  7. <data:postCommentMsg/>a> b:if> b:if>
.

3- چیدمان:
الف. چیدمان > عناصر صفحه: از ویرایش در پیامهای وبلاگ، پارامترهای مختلفِ بخش مطالب و عناوین آنها قابل تنظیم و تغییر میباشد. از ویرایش در سرصفحه، تنظیمات عنوان، توضیح وبلاگ و برای برخی قالبها نیز تعیین عکسی برای سرصفحه امکان پذیر است.
برای افزودن ابزار به ستون یا ستونهای وبلاگ از بخش مورد نظر «افزودن یک ابزار» را فشرده، از پنجره ی گشوده شده روی ابزار مورد نظر کلیک کرده، ابزار را تنظیم و «ذخیره» را بفشارید. با کشیدن و رها کردن، ابزارها را در محل مورد نظر قرار دهید. برای تغییر تنظیمات ابزارها یا حذف ابزارها، «ویرایش» را از ابزار مورد نظر را بفشارید، تنظیمات آنها را تغییر داده یا آنها را حذف کنید.

.

معرفی اجمالی ابزارهای بلاگر:

صدها ابزار مختلف در بخشهای اصلی، دارای ویژگی، معروف ترین ها و جديدترين، و از طریق مقوله ها (:دسته های مختلف) در دسترس هستند. از «افزودن موارد خود» ابزارهای دیگر نیز قابل افزودن هستند. ابزارهای بلاگر در مقاله ای جداگانه مفصلا بررسی خواهند شد. در اینجا ابزارهای اصلی بلاگر به اختصار معرفی میشوند.

لیست وبلاگ: وبلاگهای مورد نظر را که در مجموعه ی وبلاگ ها قرار دارند نشان میدهد. دنبال كننده ها: لیست كاربرانی را نمایش می دهد كه وبلاگ شما را دنبال می كنند.
نمایش اسلاید: یک نمایش اسلاید از عکس هایتان را به وبلاگ اضافه میکند.
پیوندهای اشتراک: ابزارهایی برای افزودنِ خوراک وبلاگ به خوراک خوانها نمایش میدهد. رأی: نظرسنجی در مورد گزینه ها و مسائل دلخواه به وبلاگ می افزاید.
لیست: ليستی از کتابهای مورد علاقه، فيلمها يا موارد دلخواه را اضافه کنيد.
لیست پیوند: مجموعه ای از سايت ها، وبلاگها يا صفحات وب مورد علاقه را بیفزایید.
عکس: عکسی را از رايانه خود يا از آدرس اینترنتی اضافه کنيد.
متن: با ويرايشگر متن پيشرفته، عبارات دلخواه را به وبلاگ بیفزایید.
HTML/JavaScript: کدهای جاوا یا html را به وبلاگ اضافه کنيد.
عناوین خبری: خوراک دلخواه را به وبلاگ بیافزایید.
برچسبها: کليه برچسب های مطالبِ موجود وبلاگ را نمايش میدهد.
فیلم خبری: عناوین فعلی اخبار گوگل را نمایش میدهد.
نوار فيلم: کليپ های YouTube و Google Video را نمایش میدهد.
آرم: برای حمایت از بلاگر یکی از انواع مختلف آرم های بلاگر را به وبلاگ بیفزایید.
نمایه: اطلاعات مربوط به خودتان را نمایش دهید.
بايگانی وبلاگ: پيوندهای مربوط به مطالب وبلاگ را نمایش میدهد.
سرصفحه: توضیحات و عنوان وبلاگ را نمایش میدهید.

.

ب. چیدمان > فونت ها و رنگها: رنگ و فونت بخشهای مختلفِ وبلاگ را به دلخواه خود تغییر دهید. بخشِ مورد نظر را از بالا راستِ صفحه انتخاب کرده روی رنگِ دلخواه کلیک کنید یا کدِ رنگ مورد نظر را در بخش «ویرایش کد شش رقمی رنگ» وارد کرده، اینتر را بفشارید. نوع و اندازه ی فونت بخشهای مختلف نیز به همین روش قابل تعیین است. پیش نمایش تغییرات در بخش پایینی نمایش داده میشود.

.

ج. چیدمان > ویرایش HTML: قالب وبلاگ را ویرایش یا قالب دلخواه خود را بارگذاری کنید. برای بارگذاری قالب Browse را زده، از پنجره ی باز شده قالب مورد نظر را که با پسوند xml خواهد بود، Open کرده، «بارگزاری» را بفشارید. برای برخی ویرایشها باید تیک «گسترش الگوهای عناصر صفحه» را بزنید. ترجیحا قبل از ویرایش الگو، با کلیک روی «بارگیری الگوی کامل» قالب وبلاگ را دانلود کنید تا یک نسخه ی پشتیبان از قالب خود داشته باشید. «بازگرداندن الگوهای عنصر صفحه به حالت پيش فرض»، قالب را به حالت پیش فرض برمیگرداند. چنانچه الگوی جدیدی برای وبلاگ بارگذاری کنید، تنظیمات عناصر صفحه از دست خواهند رفت. پس از فشردنِ «بارگذاری» اغلب اخطار «لطفاً حذف عناصر صفحه زیر را تأیید کنید، کلیه داده های پیکربندی عناصر صفحه از بین می رود» نمایش داده میشود. برای ادامه ی کار و تغییر قالب روی «تایید و ذخیره» کلیک کنید.

.

تغییر قالب؛ قالب فارسی برای بلاگر:

بلاگر از زبان فارسی نیز پشتیبانی میکند، اما قالبهای بلاگر برای زیباتر و استاندارد شدن باید فارسی سازی شوند. به بخشِ پوسته ها در بلاگر فارسی رفته از میانِ قالب های فارسی سازی شده، قالب دلخواه را دانلود کنید. برای باگذاری قالب در بلاگر، به چیدمان>ویرایش HTML، رفته، Browse را زده، قالب فارسی سازی شده ای که دانلود کرده اید و با پسوند xml میباشد را از پنجره ی باز شده Open کرده، روی «بارگذاری» کلیک کنید.

.

د. چیدمان > انتخاب الگوی جدید: الگوی وبلاگ را عوض کرده و یکی دیگر از الگوهای پیشفرض بلاگر را بعنوان قالب وبلاگ انتخاب کنید. بلاگر 16 قالب پیشفرض دارد که با محاسبه ی انواع مختلف برخی از آنها، 38 قالب میباشند. همچنین میتوانید قالبِ دلخواه خود را از اینترنت دانلود کرده، به چیدمان>ویرایش HTML، رفته و آنرا بارگذاری کنید.

.

نوار بلاگر: بخشهای «پیام جدید»، «سفارشی کردن»، «خروج از سیستم» و «جستجوی وبلاگ» از طریق نواری که بالای وبلاگهای بلاگر نمایش داده میشود، در دسترس هستند. با فشردن «وبلاگ پرچم دار» تخلف وبلاگها را به بلاگر گزارش دهید.

.

بیرون رفتن از بلاگر: چنانچه از رایانه های عمومی برای ورود به حساب خود در بلاگر استفاده کرده اید، هنگام ترک رایانه، از نوار بالای وبلاگ روی «خروج از سیستم» کلیک کنید تا از بلاگر خارج شوید. در فایرفاکس به Tools>Claer Privat Data رفته، همه ی تیک ها را زده و روی Claer Privat Data Now کلیک کنید. در اینترنت اکسپلورر به Tools>Delet Browsing History رفته، روی Delet all کلیک کنید. در غیر این صورت کاربران دیگر که از آن رایانه استفاده میکنند قادر به ورود به حساب شما خواهند بود.